Univerzální systém rpg.
Rád bych vám představil nový český univerzální herní systém Legenda. Pracuji na něm společně s řadou testerů (kolem patnácti lidí) už mnoho let (základní koncept se objevil už v roce 1996), z toho poslední tři roky velmi intenzivně. Tak dlouhá doba vývoje má velmi dobrý důvod – nechceme vám do rukou dávat žádný polotovar či neodzkoušený zmetek. I proto už od září roku 2000 probíhá nepřetržitý betatest a vybrušuje hratelnost k dokonalosti. V současné době už jen podle připomínek testerů poupravuji poslední detaily a pracuji především na rozšiřujícím modulu Legenda: Mnohosvět.
Jak již bylo naznačeno výše, Legenda je univerzálním systémem RPG. To znamená, že s těmito pravidly můžete hrát v klasických fantasy světech, ve světech podobných současné Zemi či v hi-tech světech podobných Star Wars nebo Star Treku. Záleží jen na vaší fantazii a domluvě s Vypravěčem. Systém Legendy je velmi jednoduchý, využívá v podstatě jen dvě pravidla – "test" s jedním hodem desetistěnnou kostkou za každou stranu nebo "srovnávání" dvou hodnot bez hodu. Legenda je především storytellerský systém, tzn. že hlavní důraz není kladen na podrobná a složitá pravidla, ale především na atmosféru hry a originalitu postav. Postavy nejsou omezeny žádnými povoláními a jejich tvorba je plně v rukou hráče (je to tzv.skill based system). Každá postava je naprostým originálem je charakterizována pěti různými vlastnostmi – atributy, dovednostmi, schopnostmi, zvláštnostmi a kouzly.
Atributy ukazují tělesné i duševní schopnosti postavy. Atributy se dělí na základní a odvozené (ty se velmi jednoduše vypočítají ze základních). Základní atributy jsou Tělo (síla, konstituce a mohutnost postavy), Pohyblivost (mrštnost, rychlost a obratnost), Vytrvalost (výdrž a odolnost), Inteligence (chytrost, paměť a důvtip), Vnímavost (pozornost a smysly), Vůle (psychická odolnost a sebeovládání) a Charisma (přitažlivost, autorita a osobnost). Z těchto atributů se velmi jednoduše odvodí čtyři odvozené atributy - asi nejpoužívanější atribut Reakce (průměr Vnímavosti a Pohyblivosti; ukazuje reflexy postavy, ale také její šikovnost), Životy (10*Tělo; ukazují, jak velké zranění postava vydrží než zemře), Energie (10*Kondice; ukazuje, jak dlouho je postava schopna používat různé schopnosti, než se unaví), Mana (10*Vůle; ukazuje, jak kolikrát a jak silná kouzla je postava schopna seslat).
V některých modulech nebo u některých ras se mohou ještě vyskytnout atributy speciální, jako je třeba Bestie u rasy Prvorozených, Šílenství u démonů nebo třeba Síla u rytířů Jedi.
Dovednosti ukazují zběhlost postavy v mnoha různých oborech. Může to být Boj beze zbraně, Nenápadnost, Střelné zbraně, Věda, Vesmírné lodě apod. Aby se postava rozvíjela opravdu všestranně a byla zajímavá i u hráče "munchkina", dostává bonusové body určené výhradně na rozvoj doplňových dovedností, jako je třeba Hra na loutnu či Znalost vín, které postavu nijak zvlášť neposilují, ale dávají jí potřebné kouzlo a živost.
Schopnosti zahrnují různé neobvyklé schopnosti postav, jako je regenerace zranění, metamorfóza nebo dokonce neobvyklosti jako vampyrismus, zranitelnost slunečním světlem nebo drápy a krunýř. Za určitých podmínek jdou obvykle získávat i během hry, záleží jen na modulu a hrané rase.
Zvláštnosti ze všeho nejvíce vypovídají o tom, jaká postava je, jakou má povahu či jakou měla minulost. Díky zvláštnostem může mít postava různé fobie nebo naopak zběsilou odvahu, obrovský majetek, dobrou pověst nebo temnou minulost, známosti na vysokých místech, absolutní pravdomluvnost, zvláštní kodex, zásadní vegetariánství atd. Zvláštnosti dělají postavu ojedinělou a neopakovatelnou a umožní hráči přizpůsobit si ji přesně podle svého přání. Obvykle jdou získávat jen při tvorbě postavy.
Ve světech, ve kterých funguje magie, se postava může naučit kouzlit. Může se naučit sesílat ohnivé koule, cestovat časoprostorovými tunely nebo léčit zranění pouhým dotekem. Aby mohla postava kouzlit, potřebuje k tomu většinou nějaký magický talent (Zvláštnosti jako krystalový čaroděj , Tvůrce aj.).
Některé z vlastností mohou postavu oslabit (např.různé alergie či fobie), ale tím zároveň postavu posílí v nějakém jiném směru (postava tak získá body, které může vložit např. do atributů nebo nějaké schopnosti). Vše je plně v rukou hráče, který postavu tvoří a později vylepšuje pomocí speciálních bodů pro tvorbu postavy.
O tom, jakého typu, rasy či moci si hráč postavu vytvoří rozhoduje svět, ve kterém se hraje a domluva s Vypravěčem, který řídí hru. Můžete hrát cokoli, například takřka nezničitelné superhrdiny jako je Batman, Spawn, Wolverine či Superman nebo třeba ctihodné rytíře Jedi, démony neustále bojující s šílenstvím stravujícím jejich duši, androidy snící o elektrických ovečkách, nemilosrdné kybernetické zabijáky, mocné ale skrývající se ochránce světa Prvorozené, hrdiny Středozemě atd. atd. Možnosti jsou neomezené, záleží jen na vaší domluvě a vybraném světě.
Pro lepší představu o postavách se můžete podívat na velmi mocnou postavu, lovce nestvůr Rolanda z rasy Prvorozených z herního modulu Mnohosvět nebo např. na Jacka "Mlátičku" Ryana z modulu inspirovaného seriálem Stargate SG-1.
Trochu více se o pravidlech dozvíte zde.
Polooficiální stránky Legendy jsou na adrese www.legenda.info.
čtenář Antilistí
(28.11.23, 19:14)
Já jsem tady furt...
Lakmé
(19.11.23, 17:13)
Taky sem semtam zabloudím, z nostalgie, pro pocit ...
čtenář Donar Tyr
(11.11.23, 01:51)
Ano, občas se sem vracím do minulosti... Je to hezký pocit :).
natir
(06.05.23, 13:33)
Kamarádové, jste tu alespoň občas? Alespoň na skok? Alespoň?
Nokturno je místem pro všechny milovníky fantasie, dobrého počtení a rozumné rozpravy.
©1999-2024 Skaven
komentářů: 14774
článků: 557
obrázků: 3653
dílek: 6459
autorů: 867