ikona.png, 0 kB Nokturno.net / články

  

+ přidej: dílko | obrázek» přihlásit | zaregistruj se

Pán prstenů

28.06.04 | Skaven | Hry

Na motivy díla J.R.R. Tolkiena se v posledních letech objevilo několikero her, a to jak deskových, karetních tak her na hrdiny. Já bych vám ale dnes rád představil hru poněkud starší.

Jedná se o "dobrodružnou hru" na motivy Tolkienova díla vydanou v roce 1993 v nakladatelství Mladá fronta přeloženou z anglického orginálu Stanislavou Pošustovou.

Hra samotná je uschována v červené papírové krabici velikosti A4 jejíž obal zdobí zdařilá malba na níž je vyobrazen souboj Eowyn a Pána Nazghúlů. Autorem kresby je Augus Mc Bride. Krabice samotná skrývá dvojici sešitů - pravidla hry a ukázkové dobrodružství s názvem Noc utíká. Krabicé také obsahuje několik desítek kartonových, barevně malovaných figurek, záznamy o ukázkových postavách, křídový papír formátu A2 na kterém je vyobrazeno několikero map Hůrky a blízkého okolí, ve kterém se odehrává zmíněné ukázkové dobrodružství, a nakonec nádherná barevná mapa Středozemě formátu A1 taktéž na křídovém papíře. Nuže přejděme nejprve k pravdilům.

Třicetistránková pravidla jsou přehledně rozdělena do devíti kapitol. Každá z kapitol je uvedena krátkým úryvkem z fiktivní hry několika přátel.
-Kapitola první pojednává o základních informacích, které saznamují hráče s principy hry na hrdiny. Nutno podotknouti, že hra zde předpokládá alespoň rámcovou znalost prostředí Středozemě.
-Kapitola druhá vysvětluje systém vyhodnocování akcí prováděných hráči (resp. jejich postavami) - systém tzv. manévrů. Vyhodnocováni spočívá v přehazování dané obtížnosti dvěma šestistrannými kostkami s modifikací dle dané vlastnosti a jiných okolností. Na ukázku je uvedeno přibližně dvacet nejčastěji užívaných manévrů.
-Kapitola třetí se věnuje vytváření postavy. Pán Prstenů nabízí devět druhů postav - zvěda (hobit či elf), bojovníka (člověk, trpaslík či elf), hraničáře (člověk, půlelf) nebo kouzelníka (člověk a elf). Každá z postav je definována dvanácti vlastnostmi - tzv. rysy. Jsou to Síla, Hbitost, Inteligence, Pohyb, Obranná prémie, Útočná prémie pro boj zblízka, Střelecká útočná prémie, Všestrannost, Lstivost, Všímavost, Čarování a Výdrž. šest z nich je u každého typu postavy pevně dáno, šest je možno ovlivnit přidáním prémií. Každá postava je předem vybavena, takže odpadá nákup předmětů na počátku dobrodružství, přesto je v pravidlech uvedeno cca deset druhů zbraní, které je možno během dobrodružství získat.
Dále kapitola popisuje jednoduchý systém kouzel: za každou prémii, kterou hráč při tvorbě nepřiřadí k žádné z vlastností se může naučit dvě kouzla dle vlastního výběru (k dispozici jich je 15). Seslání kouzla proběhne jako ověření rysu čarování. Zdařené kouzlo ubere určitý počet životů.
-Kapitola čtvrtá obsahuje devět jednoduchých, ale přehledných Záznamů o postavách (pro každý typ postavy jeden).
-Kapitola pátá se věnuje hernímu boji. Pravidla řeší základní situace - tedy pohyb, provádění manévrů a samotný postup boje. Ten se realizuje pomocí tabulky v pořadí dle hbitosti, v níž sloupce značí rozdíl útočné prémie útočníka a obranné prémie obránce a řádky výsledek hodu dvěma šestistrannými kostkami. Průsečík hodu a rozdílu pak udává způsobené zranění. Kapitola dále obsahuje rozsáhlý polopatický příklad.
-Kapitola šestá přidává několik rad k průběhu souboje (užití figurek, započítání různých vlivů apod.)
-Kapitola sedmá obsahuje stručná pravidla pro Mistra (vypravěče, pána hry...). Jsou zde základní informace o udělování zkušeností, vývoji postav apod.
-Kapitola osmá rozebírá tzv. Dějové sekvence, tedy postup při různých činnostech (útěk, vloupání, plížení) které jsou užity v přiloženém ukázkovém dobrodružství. V několika bodech je vždy patřičně vysvětleno, jak mají hráčí a Mistr v dané situaci postupovat, což je, dle mého názoru, dosti praktické hlavně pro hráče, kteří se s podobným typem hry nikdy nesetkali.
-Kapitola poslední, devátá, obsahuje pouze slovo na závěr.
Celá pravidla jsou vyzdobena množstvím menších i větších kvalitních perokreseb, které dodávají hře patřičnou atmosféru.
Jak vidno, pravidla jsou opravdu jednoduchá a hra působí dojmem, že je vytvořena pro zahrání jediné nebo jen několika málo her, což je v závěru naznačeno.

Noc utíká
Dobrodružství je uvedeno úryvkem z rozhovoru obrů z knihy Hobit aneb cesta tam a zase zpátky. Již v úvodu poznáte, že sešit je sepsán spíše knižně, s důrazem na atmosféru a kouzlo ze hry. Je zde ještě podrobněji než v pravidlech popsáno jak fungují hry na hrdiny, nalezneme zde návod, kterak se v knize orientovat, je zde znovu vysvětleno co jseu manévry, dějové sekvence, jak házet kostkami atd.
V další části knihy se hráči seznámí se samotnou realizací hry - rozdělení postav, úloha mistra. Tentokráte je zde předdefinováno šest postav jejichž záznamy jsou přiloženy v krabici. Každý z nich je doplněn obrázkem postavy a popisem jejího života a povahy.
Následuje zápletka a dále jednotlivé scény dobrodružství pečlivě rozdělené, rozepsané, doplněné citacemi, příklady a obrázky. Nutno dodat, že ty jsou opravdu vyvedené, ostatně stejně jako celé dobrodružství.

Prvním pokračováním hry je modrá kniha s názvem Temnější než temno. Obsahje dvojici navazujících dobrodružství, každé stejně tak rozsáhlé jako to první.
Kniha opět počítá s užitím předdefinovaných postav z minulé hry, ale pravidla řeší i případ, že postavy Noc utíká ještě nehrály. I tentokráte se hra odehrává v okolí Kraje, konkrétně v blízkosti Mohylových vrchů. Je plná zajímavých nápadů ale hlavně je prodchnuta atmosférou Tolkienova psaní.
Druhé dobrodružství nese název Špatní lidi, samá zlodějina a postavy se v něm utkají se skupinou lupičů. Oba příběhy obsahují rozsáhlou legendu i propojovací texty.
Takřka na každé straně naleznete kresbu vztahující se k ději příběhu a desítky map a plánků. Vše je opět přehledně řazeno do scén, každá cizí postava má svůj obrázek a krátky popis.

Druhé a zároveň poslední pokračování, které se mi dostalo do rukou se pyšní názvem Přes horstvo jež se v mlze pne. Zdobí jej opět barevně vyvedená kresba z Pána prstenů na níž je znázorněn boj společenstva se skřety. Úvod knihy obsahuje stručný popis minulých dobrodružství a texty pro připomenutí postav a děje. Vše je pečlivě zasazeno do prostředí Středozemě, v příbězích vystupují známé postavy - Gandalf, Galadriel, Elrond apod. Dobrodružství samotné se odehrává v zapomenuté rozbořené trpasličí pevnosti na úpatí Mlžných hor a v jejím okolí.

Nuže, jak jsem již nastínil, hra je určená spíše hráčům začínajícím. Pro svá jednoduchá pravidla však hraní nepostrádá spád. Čeho však na hře cením nejvíce je pečlivost, s jakou je udělaná a důraz jež je kladen především na atmosféru a hratelnost.

Diskuze

 Přidat komentář 




› Online 1

› Zeď




čtenář Antilistí
(28.11.23, 19:14)
Já jsem tady furt...

Lakmé
(19.11.23, 17:13)
Taky sem semtam zabloudím, z nostalgie, pro pocit ...

čtenář Donar Tyr
(11.11.23, 01:51)
Ano, občas se sem vracím do minulosti... Je to hezký pocit :).

natir
(06.05.23, 13:33)
Kamarádové, jste tu alespoň občas? Alespoň na skok? Alespoň?

všechny zprávy | RSS


O nokturnu

Nokturno je místem pro všechny milovníky fantasie, dobrého počtení a rozumné rozpravy.

©1999-2024 Skaven

Shrnutí

komentářů: 14769
článků: 557
obrázků: 3653
dílek: 6445
autorů: 866