ikona.png, 0 kB Nokturno.net / články

+ přidej: dílko | obrázek» přihlásit | zaregistruj se

Lezení Itálie - Arco a Finale Ligure

19.10.16 | Skaven | Příhody & Procházky

Malý lezecký cestopis po bejby friendly lezení v Itálii.

Naše pětičlenná výprava za italským lezením vyrazila na cestu koncem října 2016, naším cílem bylo několikero lezeckých oblastí v okolí Lago Di Garda a následný přejezd na teplejší přímořské lezení u Finale Ligure. Vzhledem k tomu, že součástí týmu byli dvě děti (čtyřletý Johan a zdivočelý, ani ne dvouletý Kilián), vybírali jsme destinace s ohledem na bejby friendly dostupnost a hlavně rozumné místo na jištění pod skalou. Nutno říci, že dochoz k prakticky všem sektorům byl vždy bez problémů, Johánek byl schopen po svých zvládnout i desetikilometrovou procházku s baťůžkem plným hraček a ještě u toho poskakovat a pozpěvovat… Kilda se nesl, takže ten problém taky neměl.

Druhým limitujícím faktorem byla naše nízká lezecká úroveň - tentokrát se nám na výlet nepodařilo zlanařit žádného “tahače”, takže jsme byli odkázání jen na naše nevalné tahací schopnosti a na vstřícnost lezců, které jsme v dané oblasti potkali. Na jistotu jsme si tahali jen cesty 4C, párkrát jsme se potrápili i v 5A, nicméně vždy se našel ochotný Ital, Němec nebo Čech, který nám vytáhl pěkné 5C nebo 6A, kde jsme se mohli dosytosti vyřádit s jištěním shora.

Výlet jsme koncipovali tak, že cca polovinu času jsme trávili na skalách, zbytek procházkama nebo přejezdy mezi jednotlivými lezeckými oblastmi. Začali jsme zvolna, výletem do Sirmione, což je vyčouhlý poloostrov na jihu jezera Garda. Našim cílem byl nejsevernější cíp, konkrétně zdejší bar na Jamaica beach (nádherný výhled na jezero a výborné pivo…). Spaní jsme zatím řešili na parkovišti pro karavany Camper Park Sirmione. Další den jsme se rozhodli ještě prozevlovat, konkrétně v termálním koupališti Thermal Park Col? Lazise, jehož areál se rozkládá na nějakých třinácti hektarech, samotné koupání má cca 5000 čtverečních metrů a je opravdu obrovské. Voda má příjemných 37°C a skvělé je zde koupání hlavně na večer (je taky levnějí vstupné…). Noc jsme strávili na přilehlém parkovišti (vyšlo na 8 EUR za noc).

Tím jsme se s civilizací definitivně rozloučili a vydali se podél jezera na sever, kde na nás čekaly lezecké sektory Nago. Tři dny jsme lezli na této stěně, zejména v posledním sektoru Basso, kde bylo nejvíce lehkých cest. Nutno říci, že byly všechny hodně lezené, takže měly hodně oklouzané chyty. Navíc obtížnost se zde v různých průvodcích lišila, takže jsme si nikdy nebyli zcela jisti, do jaké cesty se pouštíme. Na druhu stranu byl pod sklalou pěkný plácek, děti tady mohly řádit a pěkné bylo i parkování nahoře u cesty nad lezeckými sektory. Camping je zde sice zakázaný, ale zaparkovanou dodávku zde tři dny nikdo neřešil…

Pak jsme si dali lezeckou pauzu a navštívili Arco a zdejší hrad na skále, což byla výborná celodenní procházka. Určitě doporučuju jako oddych mezi lezeckými dny.

Další, tentokrát již opět lezeckou zastávku představoval sektor San Siro, zdejší parkáč byl opravdu přívětivý, strávili jsme zde dvě noci, ale lezení zde bylo velmi obtížné - nejhezčí severní část stěny, kde byl krásný výběh pro děti, čítal jen samé těžké cesty, takže jsme se celé odpoledne trápili na dvou pětkách (ale lezení to bylo moc pěkné). Každopádně bych se sem rád ještě někdy vrátil, buď v lepší lezecké kondici nebo s šikovným tahačem cest :)

Poslední lezeckou zastávkou v této oblasti byl sektor u vesničky Comano, v lese schovaný pás skály s cca třiceti cestama, v úplně levé části dvě zarostle čtyřkové cesty s pravěkým jištěním, pak jedna pěkná čtřka a jedno přenádherné 5C. Opravdu krásné neochmatané lezení, parkování v lese opět nikdo neřešil, ale počasí tady už nebylo zcela ideální, večer poprchávalo a v noci bylo chladno, takže jsme se rozhodli následující den přejet k moři do Finale Ligure.

První zastávkou zde byl vyhlášený sektor Monte Cucoo a zdejší refo/pizzerie. Parkování v přilehlém lesíku plném lezeckých dodávek a stanů bylo trochu problematické, protože záchody a parkáč, které lezcům v průběhu roku slouží, byly kvůli rekonstrukci zavřené. V lese byl taky značný nepořádek, ale lezení je tady spousta a je vyhlášené. Bohušel přístup k sektorům ani jistící místa pod skalou nejsou nikterak přívětivé, takže jsme tady strávili jen jeden den, ale zase na pěkných obtížnějších cestách, které jsme si nechali vytáhnout od jakési české lezecké výpravy.

Rozhodli jsme se proto přemístit dále, shodou okolností (uzavírka na cestě) jsme skončili na tomto parkovišťátku, z něhož je na dosah obrovské množství lezení v Boragni, dle našeho průvodce však poměrně obtížného. Za posledních šest let zde ale údajně vzniklo mnoho nových lehkých cest, ke skalám je pěkný přístup a okolí je moc pěkné… My jsme den strávili procházkou po okolí, během niž jsme (bez úspěchu) hledali poměrně dobře ukryté sektory. Na parkovišti jsme se potkali se skvělou lezeckou rodinkou z Německa - zatímco děti spolu řádily aniž by si rozuměly jediné slovo, doporučili nám pěkné lezení a parkování nad Finalborgo. Parkoviště je hlavně o víkendech frekventovanější (vedou odtud nějaké turistické a cyklo trasy), ale je zde pitná voda. Zde nás zastihnuly dva deštivější dny (konečně čas lousknout knížku), ale jen co dopršelo, už jsme zase šplhali po skále. V okolí je několik pěkných sektorů, nás oslovily hlavně ty na severu se spoustou lehkých neolezených cest, kde jsme také strávili poslední den výpravy.

Večer jsme se opět setkali s německou rodinkou, takže jsme se spolu poveselili nad lahví výtečného italského vína. Inu, lezecká dovolenka se vším všudy. Takže pokud nejste příliš lezecky zdatní nebo pokud máte na krku zdivočelé děti, vůbec se toho nebojte. Několik tipů na závěr:

1) vemte si sebou alespoň jednu kamarádku Lenku, která taky leze - bude s ní sranda a umožní vám to střídat se v lezení a bejbysitterování
2) nekupujte si vařič Campingaz z Decathlonu, sežere jednu kartuš za dva dny nepříliš intenzivního vaření, navíc má kolísavou výhřevnost…
3) wild camping v Itálii není problém, pokud se chováte slušně a rozumně; ideální na přespávání jsou lezecké parkáče
4) na severu Itálie je předražená nafta
5) vemte si vafle, v itálii se nedají koupit
6) průvodce “Finale 8.0” z roku 2010 je naprosto nepřehledný průvodce, pokud je to možné, sežeňte si něco jiného

Diskuze

Já jsem tady furt...

Lakmé
(19.11.23, 17:13)
Taky sem semtam zabloudím, z nostalgie, pro pocit ...

čtenář Donar Tyr
(11.11.23, 01:51)
Ano, občas se sem vracím do minulosti... Je to hezký pocit :).

natir
(06.05.23, 13:33)
Kamarádové, jste tu alespoň občas? Alespoň na skok? Alespoň?

všechny zprávy | RSS

O nokturnu

Nokturno je místem pro všechny milovníky fantasie, dobrého počtení a rozumné rozpravy.