Diskuse k dílku: Dům. Sledovat diskuzi přes RSS .
Než se pustíte do diskuze, přečtěte si pravidla pro psaní komentářů.
I. Legenda o Domě
Konečně jsem se odhodlal a postavil si Dům. Je to můj vlastní Dům. Doposud
jsem nikde na světě neměl žádné místo, o kterém bych mohl něco takového
říct. Ani kousíček vlastního prostoru. Všechno bylo cizí. Něčí. Možná mě
nevyháněli, ale mohli, protože to nebylo moje.
Ze začátku jsem nevěděl, jak bude velký. Ani teď to ještě nevím. Neustále
přistavuji nové části, různé alkovny a menší dostavby. Dokonce přemýšlím
o tom, že začnu se stavbou nového patra, ale to budu muset přeci jen nechat
na později. Teď na to ještě nemám dostatek sil. Ještě jsem se úplně nezabydlel.
Doposud jsem plně nedocenil prostý fakt, že Dům je jen můj. Původně jsem dokonce
pomýšlel, že si vytvořím i zahradu – vlastní zahradu, jen si představte, co
by to bylo: trávník a stromy; možná malé přírodní jezírko zpevněné kameny, aby
se nesesouvala půda; na záhonech bych pěstoval rajčata, jahody a rybíz a okolo
domu netřesky. Ale zahradu raději ne. Někdo by pak na ni mohl vniknout, přelézt
plot – žádný plot není dostatečně vysoký – a já bych pak neměl šanci zahradu
ubránit. Mohl bych ho sice pozorovat z okna horního patra a plivat na něj,
ale není jisté, že bych se určitě trefil a on by byl na mé zahradě a mohl by se
mi smát.
Když jsem začal kopat sklepení – neboť každý dům musí mít nutně sklep –
lidé chodili každý den okolo a nahlíželi přes výstražné drátěné pletivo, aby
viděli Mě, nořícího se do hlubin země. Pravidelným pohybem jsem odkopával a
vyhazoval obrovské kusy zeminy a hromady kolem mě se den co den vršily. Lidé
byli na Mě zvědaví, na toho člověka, co se sám rozhodl, že si postaví Dům a teď
si pod Něj staví takový mohutný sklep.
Byl jsem téměř nahý, neboť tehdy nastaly nesnesitelná vedra a znoj mi
neustále pokrýval celý povrch těla, na které se pak vrstvil prach země. Někdy se
shromáždily celé davy a ukazovaly si na Mě. V té chvíli jsem se často
pozastavil v práci a odháněl je: „Běžte pryč, Dům ještě není hotový. Kopu
teprve sklep. Až budu mít svůj Dům, můžete přijít a prohlédnout si jednotlivé
místnosti, rád vám je ukážu.“ Ale oni to nechápali. Někteří vůbec nerozuměli a
nevěřícně kroutili hlavami. Někteří pak dostali strach, když viděli, jak
obrovské bude mít Dům sklepení a plni nervózních myšlenek se rychlým krokem
vzdalovali.
Potáhl jsem drátěné pletivo neprůhlednou plachtovinou a natáhl až do výšky
dvou metrů a celou vypnul mezi dvanáct rozestavěných kůlů do pravidelného
obrazce, aby lidé nemohli vidět, jak stavím můj Dům. Přesto se stávalo, že se
v plachtě trhaly díry a mnoho z lidí jimi protahovalo ruce, aby
zjistilo, co je za plotem, jak pokračuje moje práce, nebo jimi jen koukalo do
prázdna a jejich vypoulené oči sledovaly skrytý prostor. Někteří si dokonce
přinesli žebřík, aby mě mohli pozorovat při práci.
Jedenkrát, během strašlivé bouře, se celá plachtovina zhroutila
k zemi a veškerý dav se seběhl, aby Mě spatřil – nahého, jak stojím
v kalu naplavené zeminy a čekám až opadne voda, mokrý a šílený myšlenkou na
Dům. Nikdo z nich se tehdy neodvážil překročit hranici plotu, tak velký
měli strach z mého Domu, který měl teprve stát.
Stavba samotného Domu se uskutečnila až o mnoho let později, neboť
práce na sklepení se nezměrně protáhla. Lidé postupně zapomněli a během stavby
samotného domu zájem najednou jakoby opadl. Odstranil jsem tedy ochrannou celtu,
ale žádné velké hloučky se neobjevovaly. Nebyly již slyšet výkřiky plné hrůzy a
nadšení. Jen málokdy se našel někdo, kdo se na chvíli zastavil a pohlédl na můj
Dům. Nikdo Mu však už nevěnoval tak velkou pozornost. Mezi lidmi se začaly
obecně rozšiřovat názory, že Dům není zase tak strašný, jak se čekalo. Říkal
jsem jim, že to ještě zdaleka není konec, že ještě vůbec nemohli můj Dům
pochopit. Dříve mi záviděli můj Dům, pak si mysleli, že je stejný jako ostatní
domy.
II. Já
Teď tedy mám svůj Dům. Ve dne Ho nikdy neopouštím, jen když je to naprosto
nezbytně nutné. Měli pravdu, není zase tak velký a strašný, jak jsem původně
čekal. Teď už to dokážu uznat. Ale vím – jsem si zcela jist – že
v žádném případě není obyčejný. Je jiný. Nikdo nedokáže určit proč, ani Já.
Často o tom přemýšlím a sním o Něm. Mé sny o domě jsou naprosto
živé. Dokonce se někdy probudím a nevím, zda jsem právě neusnul, jelikož mi
okolní prostředí připadá oproti snu náhle rozmazané, neurčité a nejasné. Ležím
na posteli a mé myšlenky putují sami po Domě. Otevírají jednotlivé místnosti a
zkoumají jejich obsah. Některé z místností nemůžu ve snu otevřít ani si
vzpomenout na jejich obsah. Potom ráno, plný rozechvění, hledám ony místnosti,
pokoje a komůrky a nemůžu je doopravdy nalézt. Někdy je objevím, když je
nehledám, ale nemám k nim správný klíč, neboť některé pokoje zamykám a
některé ne. Možná, že některé pokoje zamyká sám Dům a klíče někam ukrývá.
V Domě jsou prostory, do kterých jsem ještě nikdy nevkročil. Nevedou do
nich žádná okna a pokud ano, jsou na nich těžké červené závěsy. Někdy tyto
místnosti z Domu na čas zmizí, někdy zmizí úplně a sám nikdy nevím, zda se
ještě nečekaně neobjeví.
Za nocí občas vycházím potajmu z Domu, skrytý do tmavého pláště tmy a
pozoruji Ho. Samotnému se mi zdá jaksi neuvěřitelný. Má naprosto pravidelné
proporce, ale jako by v jeho logické souměrnosti bylo něco bizarního, co
proniká prostorem skrze zdi, aniž by to ovlivnilo jejich rovinnost. Svou
nejvlastnější podstatou Dům sám deformuje vlastní rozměry. Snažím se proniknout
do Jeho paradigma. Vpít se do Jeho zdí a proplouvat skrze stěny mezi místnostmi,
neboť některé zdi jsou v jistou dobu téměř propustné.
Vím, že Dům má dva vchody – přední a zadní. Zadní vchod je zcela identický
s předním. Dokonce i exteriér je na vlas stejný u obou vchodů –
stejné cestičky od stejného schodu lemované stejnými keři a stromky (mám
u dveří akáty a břízky). Jestliže dobře neznáte můj dům, může se vám klidně
stát, že vstoupíte předním a uvnitř omylem vyjdete zadním vchodem a aniž by jste
si všimli, že jdete vlastně jinou cestou, zdánlivě zamíříte chůzi vaším obvyklým
směrem. Jdete třeba domů a vůbec si nevšimnete, že je to jiný domov – ne váš a
že jsou v něm jiní lidé, kteří jsou jen zcela podobní těm, které znáte.
Takto pak žijete celý zbytek života v úplně jiném identickém světě, aniž by
jste si všimli něčeho podezřelého. Vaše rodina a známí po vás marně pátrají a
rozvěšují všude vaše jméno u fotografie. Nikdy vás už nenajdou. Občas vám
snad bude připadat, že je některá cesta trochu delší, že mají některé předměty
jiné odstíny barev, že se lidé kolem vás chovají trochu jinak – dělají
nečekaná gesta a odkazují se na určité události, na které si nemůžete
vzpomenout, nebo máte pocit, že jsou některá místa pro vás zcela nová, že jste
tu ještě nikdy nebyli, přesto, že jsou kolem vás už takovou dobu. Občas budete
mít pocit, že čas běží jakoby rychleji. Minutová ručička se stále zrychluje a vy
cítíte, že úkoly vám zaplní více času co dříve. Lidé vám snad budou říkat, že
asi pomalu stárnete, nebo že jste přepracován a že si už přesně nevzpomínáte.
Bude to tím, že ten druhý svět není úplně zcela identický. V okamžiku, kdy
do něj vstoupíte, se jeho časová osa začne pomalu odpoutávat od vaší původní, ve
které už nejste a s uplynulými léty se objeví drobné chyby nebo
nesrovnalosti. To, že v jednom světě jste a ve druhém ne, způsobí jejich
postupný rozvrat. Koneckonců ten druhý svět je vlastně jen iluzorní, neboť si ho
vymyslí Dům sám. Je pošetilé si myslet, že ve skutečnosti někdy vyváznete
z Domu, neboť ve chvíli, kdy do něj vstoupíte, stáváte se jeho nedílnou
součástí – stáváte se majetkem Domu. Kromě toho – přední vchod se naprosto
kdykoliv může stát vchodem zadním a naopak. Vlastně lze říci, že přední a zadní
vchod jsou na stejném místě, ale zda vstupujete předním nebo vystupujete jiným,
záleží zcela na domě. Oba vchody lze od sebe poznat podle jistých neklamných
indicií – např. iluzornost zadního vchodu dokáže vyvolat přesvědčivý obraz pro
váš rozum a smysly, ale nemůže vás oklamat zcela, jestliže opravdu nechcete.
Já se naštěstí orientuji po domě zcela neomylně a dokážu od sebe oba
vchody zcela bezpečně rozeznat.
Často myslím na to, jaké to je pro cizího člověka, pozorovat můj Dům.
Představuji si, jak upřeně sleduje mohutné okované neprostupné vchodové dveře,
jak sklouzává pohledem po vnějších stěnách a nakonec vždy zachytí horní okno,
umístěné v arkýři nad příkrou cihlovou stěnou a pocítí zvláštní slabou
závrať. Veškeré pohledy na Dům směřují k tomuto oknu – Dům sám k němu
směřuje svou vůlí. Dlouhá záclona za oknem se po delším pohledu sama jemně
zavlní. Je to okno do jedné z těch místností, ve které jsem sám ještě nikdy
nevstoupil. Tahle místnost nemizí, vím, že je tam stále. Vycházím za nocí a
dlouze na ni pohlížím skrze okno, až potom sám dostanu strach a běžím zase
rychle zpět do vnitřních prostor Domu. Zamknu dveře a svíjím se slastným
pocitem, ze svého dokonalého bezpečí. Slastná závrať se mě pak drží až do rána.
Tisknu se za břicho a svíjím na posteli, radostí bez sebe z bezpečí svého
Domu. Dům mě chrání. Zdá se to neuvěřitelné, ale mám pocit, že jsem Domem
naprosto prostoupen. Nebo Dům je naprosto prostoupen mnou. Dům jsem Já.
Lidé kolem Něj v noci neradi chodí. Ve dne Ho pak za spěšné chůze
kradmě pozorují a pak rychle uhýbají pohledem, jako by si náhle všimli, že jsou
pozorováni. Budí v lidech podivnou úctu a lehkou bázeň. Matky okřikují své
děti, když je jejich hra zabloudí blízko mých stěn. Já je pozoruji
z dolního okna za záclonou. Někdy i odhrnuji záclonu a zdravím je
ťukáním na sklo. Mávají na mě a já se usmívám a kývu jim hezký den. Oni zdvořile
odpoví a zamyšleně odchází.
Někdy si vyjdu do dveří svého Domu a zapálím si starobylou dýmku. Před tím
se vždy svátečně upravím a vezmu si svůj nejlepší oblek. Mám jeden hezký oblek,
který působí seriózně a zároveň jaksi nedbale elegantně. Usednu do křesla a
spokojeně pokyvuji Větru a Slunci. Občas si i vezmu knihu a celý den
v ní listuji a kolemjdoucí mě nenápadně pozorují. Někdy přijdou blíž a
ptají se, o čem čtu a nad čím celý den přemýšlím a já s nimi přátelsky
rozprávím a zvu je dál.
III. Dům
Dům má mnoho částí s mnoha místnostmi. Jejich konečný výčet dalece
převyšuje rozumné odhady. Je značně členitý, ale přesto úplně souměrný. Jeho
celkové vnější rozměry na první pohled neodpovídají velikosti vnitřních prostor.
Rozmístění a tvary jednotlivých místností se po důkladném přeměření zdají být
odpovídající jeho rozlehlosti, ale přece se jakoby zvláštně deformují a vytváří
jakousi ilusi, že v místech, kde by měl být zcela jistě velký rohový sál je
místnost bez oken, ze které nadále vedou další dveře do jiných pokojů a naopak.
Pozorovatel, přesvědčený o svém umístění ve zdánlivém středu stavení,
zjišťuje, udiven pohledem z okna, že se nachází na samém okraji západní
části apod.
Rovněž výška pokojů je různá. Mezi přízemím a prvním patrem je situován
zvláštní mezzanin, jehož prostory se rovnoběžně sbíhají a vytváří velkou
klínovitou místnost, ze které v místě její nejužší oblasti ústí stropní
průchody s těžkým tmavým příklopem do jiných místností, které ovšem neleží,
jak by se dalo předpokládat, v úrovni patra, nýbrž jedna na umístěna nad
ním, v úrovni půdy, která do ní z jedné strany částečně zasahuje a
druhá se naopak postupně svažuje až na úroveň suterénu. Takových
architektonických hříček lze v prostorách Domu nalézt nezměrné množství.
Horní a dolní chodba jsou umístěny přesně nad sebou, ale jedna má téměř
dvojnásobnou délku co druhá. V místě, kde se nachází vchod do rozsáhlého
sklepení, je při horní chodbě umístěn vchod na půdu, která je nezvykle prázdná a
pustá, pouze na jednom z trámů se nachází velké opuštěné vosí hnízdo.
Většina místností působí dosti upraveně a zabydleně, ale po delší zde
strávené době se jejich tváře podivně mění na nesourodé a stísňující prostory,
vyvolávající klaustrofobii nebo lehkou závrať. Jejich charakter je zvláštně
provisorní a eklektický.
Jednou ze zvláštností Domu je prostorový klam jeho nekonečnosti. Místnosti
jsou umístěny za sebou a nad sebou v nepatrných pootočeních, jenž jsou
těžko okem postřehnutelné. Při postupném procházení místnostmi stále rovnoběžným
směrem (většina místností je rovnoběžně průchozí) se návštěvník dostává do stále
nových prostor, přičemž neustále mění směr chůze. Po několikahodinovém bloudění,
kdy si myslí, že jde stále rovně, se dostává do horních pater, odkud se
propadlovým průchodem dostává do sklepení, do jedné z předchozích
místností, nebo do úplně nového pokoje, kde jsou dveře umístěné v podlaze
místo ve stěnách a vše je v něm pootočené o 90 stupňů. Tyto dveře
pak vedou do těch pokojů, které se objevují a mizí zcela dle zákonu
pravděpodobnosti, jenž zdánlivě řídí veškeré dění v Domě.
Ti, kteří vstoupí hlavními vchodovými dveřmi, jenž budou z pevného
dubového dřeva a zpevněné pěti ocelovými svorkami, popatří nejprve na menší
vstupní síň. Zde budou vítáni a různě tázáni. Zde bude lze spatřiti bílé stěny
s drobným strukturním decórem nahoře a dole černé barvy. Vpravo pak budou
dvě pohodlná a vkusná potahovaná křesla s možností nastavení vhodné sedací
polohy. Dále zde bude nezatížený elegantní věšák a lesklé eliptické zrcadlo
prostřední velikosti.
Ti, kdo si odloží, budou zdvořile zváni do větší předsíně, z níž lze
vejít mezi několikery dveře rozmanitých velikostí výplní a barev. Stropy zde
budou vysoké a stěny budou rovněž oplývat bílou barvou s drobným černým
decórem. Podlahu zde pak bude pokrývat monochromatický koberec teplého odstínu
příjemný na dotek. Na stěnách lze zahlédnout několik tapisérií provedených
technikou art-protis a obrazových kopií klasických děl. Zde se vstoupivší
obvykle podiví a různě potážou. Bude s nimi zdvořile pohovořeno a podán
příslušný výklad. Budou pak lehce okouzleni a příjemně naladěni. Rovněž zde
přijmou přiměřenou zvědavost na další prostory Domu a jeho majitele.
Ti, kdo projdou síní, vstoupí jedněmi ze tří shodných dveří do obývacího
pokoje, kde budou usazeni na vkusný a esteticky střízlivý otoman většího ražení.
Bude jim servírována kvalitní káva s mlékem a cukrem nebo pravý indický čaj
střední kvality – dle okolností. Mezi přípravou a konsumací nápoje se zde
budou moci rozhlížet a komunikovat s majitelem skrze servírovací okno.
Jejich pohled pak spočine nejprve na dalších kopiích klasických obrazů, různě
rozvěšených po stěnách. Dále si všimnou menší knihovny s ledabyle
uspořádanými svazky starších knih rozdílného obsahu a kvality; stropu, jenž zde
bude obtížen velikým lustrovým světlem červené barvy. Vzduch v místnosti
bude velmi suchý a těžký, jelikož okna budou stále zavřená a úplná absence
rostlin či domácích zvířat bude činit pokoj neurčitě melancholickým a stísněným.
Případný návštěvník si po chvíli všimne drobného černého decóru na zdech,
který mohl vidět již dříve a poté si uvědomí přítomnost různě nesourodých kusů
nábytku, jenž budou dodávat pokoji dojem provisornosti. Návštěvník poté bude mít
pocit lehkého zneklidnění a bude pozorovat jednotlivé svazky knih. Posléze vejde
majitel a návštěvníkovi bude servírován nápoj, který ten bude pomalu usrkávat.
Návštěvník si dále všimne celkové zanedbanosti, kterou předtím nevnímal
(zašlé špinavé fleky na parketách, vrstvy prachu na kusech nábytku, nepříjemný
zápach dlouho nevětraného pokoje, atp.). Bude se divit náhlé stísněnosti a začne
pociťovat mírný odpor k Domu i majiteli. Zároveň pocítí jistou
asertivní imperativnost celého dojmu a jeho pocit stísněnosti a rozčarování
nabude postupně výraznějších kvalit. Všimne si zvláštně vybledlých a zašlých
červených závěsů, které předtím nezpozoroval. Pokoj a celý Dům na něj začne
působit neurčitě surreálním dojmem, jako by se zplošťoval a opět narovnával.
Zpozorní, aby lépe zaslechl zvláštní pískavý zvuk, téměř kvality infrazvuku,
těsně nad spodní hranici slyšitelnosti. Nejprve si pomyslí, že mu píská
v uších, což bude vnímat jako počáteční příznaky migrény, ale zvuk postupně
zesílí a stane se reálnějším a stále hůře snesitelným. Návštěvník začne
pozorovat majitele, zda rozpoznal původce hluku a všimne si, že ten je lehce
nervósní a uhýbá pohledem. Mezi pískavé trescendo se náhle vmísí bzučivé vosí
poletování. Návštěvníka napadne, jak se dostala vosa do domu, když jsou všechny
jeho dveře a okna uzavřená. Návštěvník náhle upadne do částečné otupělosti a
nabude pocitu hypnotického snění. Jeho vůle bude vplouvat do osidel letargie.
Majitel se bude pokoušet opět probudit hovor a bude se návštěvníka
vyptávat na nejrůznější věci. Návštěvník si náhle představí, že na něj celý dům
padá a on zůstává naprosto nehybný. Nasadí neurčitý kovově chladný tón hlasu a
zdvořile odpoví majiteli na všechny jeho otázky. Po chvíli se bude zdát, jakoby
majitel přestával pomalu návštěvníka vnímat a jeho útržky myšlenek budou
odplouvat do hlubin domu. Náhle bude lze zaslechnout neurčitý tupý zvuk
z jiného pokoje a návštěvníka napadne, že v domě je ještě někdo další.
Návštěvník bude zván, aby si prohlédl ještě jiné pokoje. Na to návštěvník
projeví vůli opustit Dům. Majitel se bude nejistě a rozpačitě usmívat a
s nešikovnými gesty bude doprovázet návštěvníka do síně, přičemž se bude
nervózně otáčet po dveřích na chodbě, jakoby očekával, že se některé z nich
každou chvíli otevřou. Při delším pohledu se bude zdát opačný konec chodby
jakoby uhýbat někam za roh. U prostřed chodby se majitel rázně zastaví a
nejistě ukáže na jedny dveře. Návštěvníkův pohled sklouzne na kliku a na chvíli
bude mít pocit, jakoby se klika pohnula. Návštěvník se otáže, co je za dveřmi a
bude mu povězeno o sklepních prostorech Domu. Návštěvník náhle silně
pocítí, že vzduch v místnosti je neuvěřitelně těžký a suchý. Jeho srdce
začne prudce tlouci a posedne ho myšlenka, že musí okamžitě opustit Dům. Rychlým
krokem projde chodbou a sám od sebe otevře jedny dveře. Majitel ho se zaujatým
pohledem doprovodí až na konec chodby, jakoby si nebyl jist, jestli návštěvník
skutečně projde dveřmi. Za nimi bude vstupní místnost, ale její rozměry budou
jakoby mírně zakřivené. Stěny se budou v laterálním pohledu konvexně
vzdouvat, ovšem při přímém pohledu zůstanou zcela rovné.
Pozoruji návštěvníka skrze arkýřové okno, jak rychle opouští dům,
vyprovázen rozpačitým pohledem jeho majitele.
čtenář Antilistí
(28.11.23, 19:14)
Já jsem tady furt...
Lakmé
(19.11.23, 17:13)
Taky sem semtam zabloudím, z nostalgie, pro pocit ...
čtenář Donar Tyr
(11.11.23, 01:51)
Ano, občas se sem vracím do minulosti... Je to hezký pocit :).
natir
(06.05.23, 13:33)
Kamarádové, jste tu alespoň občas? Alespoň na skok? Alespoň?
Nokturno je místem pro všechny milovníky fantasie, dobrého počtení a rozumné rozpravy.
©1999-2025 Skaven
komentářů: 14779
článků: 557
obrázků: 3653
dílek: 6475
autorů: 867