ikona.png, 0 kB Nokturno.net / články

  

+ přidej: dílko | obrázek» přihlásit | zaregistruj se

Co příjde po Stínu meče?

30.09.04 | Skaven | Roz hovory

Rozhovor s Jiřím Soukupem, spoluautorem české hry na hrdiny - Stín meče

Jiří Soukup (alias Kvinkunx) se narodil v roce 1975, pracuje jako Game designer, na svědomí má mimo jiné knižní RPG Stín meče (1996), jeho dotisk a samostatné dobrodružství (1997) nebo PC adventure Gooka2: Záhada Janatrisu (2004).

Jaká byla tvoje cesta ke Hrám na hrdiny?
Hry na hrdiny mě okouzlily na střední škole, moje setkání s nimi bylo vesměs typické, jako u většiny ostatních hráčů: někdo odkudsi přinesl Dračí doupě, po čase jsme získali do rukou i anglická pravidla D&D, a začali hrát. Byl to čas kouzelného objevování nového typu hry, než jsme se stali zkušenějšími hráči.
Jaký byl popud k vytvoření Stínu Meče?
V druhé hrací skupině od mých herních počátků jsme se shodli na tom, že Dračí doupě je pro naše potřeby velice nedokonalou hrou, a než bychom upravovali jeho pravidla ke svému obrazu, rozhodli jsme se vytvořit pravidla úplně od začátku. Komerční záměr tu byl v podstatě od začátku, nicméně realita tvorby se projevila v tom, že nám z celé skupiny vydrželo nadšení jen dvěma, spoluautorovi Petru Hodanovi a mně. Vývoj trval přibližně 3 roky, včetně korektur a DTP prací.
Stín meče byl naší první publikací. Jeho vydání předcházelo praktické hraní, studium tehdy dostupných RPG, což byly pro nás D&D a později ještě GURPS.
Na pozadí pravidel se rýsoval velmi zajímavý svět, byl někdy vytvořen? Kdo byl jeho autorem a odkud jste čerpali inspiraci?
Svět byl především Petrovou doménou. Ačkoliv jsme tvořili společně, některé sekce pravidel byly bližší jednomu, některé druhému. V knižní podobě ovšem nikdy vydán nebyl, zůstalo pouze u jeho interního používání v naší hráčské skupině. Vzhledem k tomu, že se jednalo o Petrovo "dítko", nemůžu ani přesně říci, co ho inspirovalo, nicméně nemyslím, že by v tomhle nějaké literární dílo sehrálo významnější úlohu.
Existují nějaké materiály pro pokračování Stínu meče? Proč byl vývoj pravidel zastaven?
Pokud existují, já je neznám. Vývoj pravidel byl pozastaven z jednoduchého důvodu, příliš rozdílný přístup k tvorbě a odlišný způsob práce. Svým způsobem je s podivem, že se nám podařilo celá pravidla sestavit, jelikož jsou plná kompromisů z jedné či z druhé strany.
Po rozpuštění autorské dvojice jsem se vzdal nároku na samostatnou tvorbu pod značkou Stín meče. Pokud tedy existují nějaké materiály pro komerční pokračování Stínu meče, jedná se čistě o iniciativu Petra a jeho případných kolegů.
Jaký je tvůj postoj k nejprodávanější hře na hrdiny u nás - Dračímu doupěti?
Z kvalitativního hlediska je to pro mě velice nedotažená hra s nevyváženou obtížností vůči realističnosti a efektivnosti, budeme-li mluvit o pravidlech složitějších než základních. Na základní úrovni je to velice jednoduchá hra, která může posloužit k velice dobré bezprostřední zábavě, pokud hráči nelpí na realistickém zachycení naší reality (což pro fantasy svět samozřejmě nutné není).
Z komerčního hlediska je pro mne Drd bezesporu výraznou konkurencí, zejména z důvodu jeho rozšíření a počtu klíčových i nepovinných titulů, světů, apod. Pestrost nabídky je dle mého největší devizou Dračího doupěte.
Věnuješ se v současné době hrám na hrdiny, hraješ nebo na něčem pracuješ?
V současné době se věnuji Hraní na hrdiny pouze z hlediska tvorby. Mým kolegou a spoluautorem je Josef Koštíř, (alias Horned_Rat). Vytváříme nová pravidla knižní rpg, která nijak nesouvisejí se Stínem meče. K tempu pokračujících prací nelze říci nic víc, než že je psaní pro oba z nás vedlejší pracovní činností, a tudíž není znám termín dokončení. Koncept je z větší části hotov, v současné době postupně začínají testy jednotlivých prvků hry.
Plánuješ tedy vydání své další hry na hrdiny, co od ni očekáváš a co mohou čekat hráči?
Ano, plánujeme komerční vydání této hry. Očekávám od ni, že bude přiměřeně realistická v poměru ke složitosti pravidel, přičemž jednoduchost pravidel je pro nás důležitější. Očekávám, že se nám podaří velice obsáhle připravit nástroje pro bohaté rozvinutí psychologie postav a pro řešení mnoha tradičních i netradičních situací v dobrodružstvích. Jinými slovy, nabídneme důstojnou alternativu zažít dobrodružství i těm hráčům, kteří nemají rádi boj či rabování temných slují, případně mu alespoň nedávají přednost.
Takže si myslíš, že neexistuje hra, která by splňovala tyto potřeby hráčů?
Nechci tvrdit, že neexistuje. Neznám všechny hry na trhu a v některých případech se opírám jen o hodnocení kolegů či kamarádů, nicméně mám pocit, že některé prvky, jež ve hře vyvíjíme, ještě v žádné současné hře na hrdiny nebyly dostatečně efektivně začleněny.
Máme svoji představu, kterou se nám k našemu uspokojení daří naplňovat.
Takže se máme na co těšit. Nuže poslední otázka: Jaký je tvůj názor na současný stav her na hrdiny v ČR?
Trh je dle mého kvantitativně sytý, kvalitativně nikoliv. Pro jakéhokoliv nového autora na scéně je myslím nezbytné, aby představil veškeré přednosti svého díla a díky tomu získal nárok na pozici na trhu. Tento záměr máme i my.
Nějaké poselství na závěr?
Nějakou vizi, nebo větu, kterou si budou čtenáři rozhovoru pamatovat dlouhá léta? :) Nemyslím, všichni víme, že každého baví jiný styl hraní, a tak přeji všem, aby se u her na hrdiny dobře bavili. Bude nás těšit, pokud tomu bude v budoucnosti díky naší hře.

Rozhovor byl uskutečněn 1. a 2. září 2004 díky interní poště serveru www.hofyland.cz.

Související články


Diskuze

 Přidat komentář 




› Online 9

› Zeď




čtenář Antilistí
(28.11.23, 19:14)
Já jsem tady furt...

Lakmé
(19.11.23, 17:13)
Taky sem semtam zabloudím, z nostalgie, pro pocit ...

čtenář Donar Tyr
(11.11.23, 01:51)
Ano, občas se sem vracím do minulosti... Je to hezký pocit :).

natir
(06.05.23, 13:33)
Kamarádové, jste tu alespoň občas? Alespoň na skok? Alespoň?

všechny zprávy | RSS


O nokturnu

Nokturno je místem pro všechny milovníky fantasie, dobrého počtení a rozumné rozpravy.

©1999-2024 Skaven

Shrnutí

komentářů: 14774
článků: 557
obrázků: 3653
dílek: 6459
autorů: 867